Pojem komunitní plánování vznikl spojením slov komunita a plánování.
Komunita je tvořena lidmi, kteří žijí v jednom místě, mají mezi sebou různé sociální vazby a jsou citově vázání nejen k sobě navzájem, ale též k místu, kde žijí.
Aby občané mohli uspokojovat své zájmy, potřeby a nároky musí spolupracovat s dalšími lidmi. Jejich zájmy a potřeby se mohou lišit. Lidé musí v komunitě o svých potřebách a zájmech diskutovat, informovat se o možných zdrojích pro jejich naplnění a společně hledat kompromisní řešení, která by alespoň částečně vyhovovala všem a pro nikoho nebyla prohrou.
Slovo "plánování" zahrnuje proces, v jehož rámci se komunita chce dostat ze současné situace do budoucnosti, která by lépe vyhovovala občanům komunity. Plánování je cestou z místa zvaného "současnost" do místa pojmenovaného "dohodnutá budoucnost".
Při komunitním plánování je třeba uvážit potřeby občanů, dále těch, kdo mohou tyto potřeby pomoci naplnit, i těch, kteří poskytují zdroje na naplňování potřeb komunity. V rámci tohoto procesu se setkávají důležití aktéři v komunitě a hledají společnou představu o budoucnosti své obce či města.
převzato z www.agora-ce.cz
Komunitní plánování – věc veřejná jde o metodu použitelnou při řešení a plánování řady oblastí. Podstata této metody spočívá ve vzájemné a aktivní spolupráci těch, kterých se daná oblast či téma dotýká. V ČR je metoda komunitní plánování využívána zejména při plánování oblasti poskytování sociálních služeb.
Citace: Metodiky pro plánování sociálních služeb MPSV. 2007
Město Mladá Boleslav je další z řady měst, které se zapojilo do procesu komunitního plánování sociálních služeb. Usnesením rady města č. 3353 byl dne 16.2. 2006 byl schválen návrh zpracovávat "Komunitní plán sociálních služeb města Mladá Boleslav" a tímto úkolem byla pověřena ředitelka příspěvkové organizace Pečovatelské služba města Mladá Boleslav paní Daniela Hailichová. Zpracovaný plán se v budoucnu stane součástí "Strategického plánu rozvoje" města Mladá Boleslav.
Komunitní plánování je otevřený aktivní proces zjišťování potřeb, zdrojů a hledání nejlepšího řešení v oblasti sociálních služeb, v našem případě na území města Mladá Boleslav
Co je cílem KPSS?
Charakteristickým znakem KPSS je spolupráce zadavatelů, poskytovatelů sociálních služeb a uživatelů – klientů. Všechny tři strany mají zajištěny stejná práva a povinnosti, zejména v oblasti rozhodování o výsledcích procesu.
Uživatel
rozumí se osoba, která využívá sociální služby, protože se ocitla v nepříznivé sociální situaci
Poskytovatel
rozumí se jím subjekt poskytující sociální služby při splnění podmínek stanovených zákonem.
Zadavatel
je odpovědný za zajištění sociálních služeb na příslušném území, v našem případě Mladá Boleslav.Zadavateli jsou především obce a kraje, které tedy prostřednictvím svých zastupitelů nesou hlavní odpovědnost za kvalitu a dostupnost sociálních služeb.
Priority
určují oblasti, témata, problémy, kterými se budeme zabývat v procesu plánování.Stanovují základní směry,které pak naplňujeme opatřeními a aktivitami.
Opatření
říkají, co konkrétně budeme řešit, jakým způsobem, abychom naplnily priority
Aktivity
popisují zcela konkrétní úkoly, které budeme muset učinit k naplnění priority,včetně toho, jak, kdo, kdy a za co.
Pracovní skupina
je sestavena na počátku procesu, je tvořena uživateli, zadavateli a poskytovateli a zabývá se společně určitým okruhem problémů.
Nepříznivá sociální situace
rozumí se jí oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nepříznivého zdravotního stavu,pro krizovou situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně nevyhovující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby nebo z jiných závažných důvodů řešit vzniklou situaci tak, aby toto řešení podporovalo sociální začlenění před sociálním vyloučením. (citace zákona)
Široká veřejnost
rozumíme všechny ostatní zájemce, kterým nejsou sociální služby a jejich fungování lhostejné a jsou schopni aktivně přispět k vytvoření plánu a jeho realizaci.
Sociální služba
rozumí se jí činnost nebo soubor činností zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení. (citace Metodiky pro plánování sociálních služeb MPSV 2007)
Komunitní
komunita je tvořena lidmi, kteří žijí v jednom místě, mají mezi sebou různé sociální vazby a jsou citově vázáni nejen k sobě navzájem, ale též k místu, kde žijí. (citace metodiky KPSS agora-ce.cz)
Tento typ poradenství poskytuje lidem v nepříznivé sociální situaci nezbytné informace, které jsou potřebné k řešení jejich tíživé situace. Rozlišujeme základní a odborné sociální poradenství.
Základní sociální poradenství
Odborné sociální poradenství
( 1 ) Sociální poradenství
( 2 ) Odborné sociální poradenství
( 3 ) Služba dále obsahuje tyto základní činnosti:
Sociálně aktivizační služby jsou ambulantní, popřípadě terénní služby poskytované osobám v důchodovém věku nebo osobám se zdravotním postižením ohroženým sociálním vyloučením. Služba obsahuje tyto základní činnosti:
Hlavním cílem projektu je realizace procesu plánování dostupnosti sociálních služeb na území města Mladá Boleslav, a to formou aktualizace komunitního plánu rozvoje sociálních služeb s důrazem na vyhodnocení plnění a efektivity platného plánu a k rozšíření metody na nové cílové skupiny. Současně podporuje i spolupráci v rámci spádového území města pro zefektivnění poskytování sociálních služeb. Jedná se o projekt na období 20ti měsíců, který schválilo Ministerstvo práce a sociálních věcí a jehož realizace začala 01.09.2012.
Realizátorem projektu je statutární město Mladá Boleslav, partnerem projektu je Centrum pro komunitní práci střední Čechy, které v rámci projektu působí jako metodik celého procesu.
Byla usnesením č. 2824 ze dne 30. srpna 2012 Radou města Mladá Boleslav schválena „Smlouva o partnerství“ mezi Statutárním městem Mladá Boleslav a Centrem pro komunitní práci střední Čechy.
Dne 11.10.2012 byl Radě města předložen Návrh na složení řídící skupiny pro práci na Projektu „Komunitní plán sociálních služeb statutárního města Mladá Boleslav na období 2014-2018“
Komunitní plán sociálních služeb 2014 - 2018
Přílohy k dokumentu
Priority